Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

24/06 - 20/07/2013

Galeria

…trudno sobie wyobrazić, jak brzmiałaby muzyka pop bez nich […]. Wizualizacje w technologii 3D były świetnie, a chwilami wręcz nadzwyczajne: słowa piosenki „Roboty” wisiały nad głowami tłumu, a kiedy w czasie utworu „Spacelab” (kosmiczne laboratorium) z ekranu wystrzelił satelita, słychać było gwałtownie wstrzymywane oddechy. Ale prawda jest taka, że muzyka Kraftwerka, sama w sobie, jest nadal totalnie zniewalająca. Teoretycznie, muzyka, która 30 lat temu wydawała się niesamowicie futurystyczna, powinna się zestarzeć, jednak wyraźnie słychać, że tak się nie stało. […]

Ponadczasowość Kraftwerka ma niewielki związek z subtelną aktualizacją brzmienia, lecz wynika z jakości ich utworów. Tym, co uderza w „Computer Love”, piosence z 1981 r., nie jest dyskretny muzyczny lifting, ani to, jak bardzo prorocze okazały się słowa o ludzkiej komunikacji za pośrednictwem komputerów, ale poczucie, że jest to po prostu doskonała piosenka. […]

Jakość muzyki nie ulega najmniejszej wątpliwości, oprawa koncertów jest autentycznie spektakularna. W świecie pełnym występów muzycznych ikon, które odtwarzają swoje dawne dokonania, Kraftwerk jest nadal wyjątkowy."

wybrane fragmenty pochodzą z artykułu Alexisa Petridisa Kraftwerk-review "The Guardian", 7.02.2013

"Trójwymiarowy" koncert Kraftwerk w Starej Gazowni ma być muzycznym asem atutowym tegorocznego festiwalu Malta. Czy będzie? Sprawdziliśmy to, uczestnicząc w piątkową noc w występie legendarnej niemieckiej grupy w londyńskiej galerii Tate Modern.

Granie w otoczeniu sztuki to dla Kraftwerk symboliczny powrót do korzeni: na pierwsze koncerty zapraszali ich właśnie właściciele galerii w Dusseldorfie. Dziś sami traktowani są jak żywe dzieła, bo zarówno nowojorskie MoMA (Museum of Modern Art), jak i Tate Modern zaprosiły ich nie na jeden "wernisaż", ale na ośmioodcinkową retrospektywę, dając okazję do prezentacji dzień po dniu ośmiu klasycznych płyt.

[…] od początku do końca widzowie (głównie mężczyźni z przedziału wiekowego 45+) oglądali Kraftwerk na baczność. Postawę tą - poza względami praktycznymi (widok) - usprawiedliwia także szacunek dla roli, jaką Kraftwerk odegrali w muzyce popularnej. [...]

[…] przygotowane do jednorazowej prezentacji utwory z "Trans-Europe Express" zwizualizowano w większości monochromatycznie. Gustownie, ale oszczędnie, w porównaniu z granymi co wieczór i zrealizowanymi wizualnie najbardziej pomysłowo "Autobahn", "The Man-Machine", "Neon Lights", czy "Computerworld". Perełką jest zwłaszcza oprawa pierwszego z wymienionych utworów: zrealizowana w konwencji starej gry komputerowej animacja z prącym przed siebie pustą autostradą "garbusem". Ciekawe, jakim autem podróżował David Bowie, który właśnie płyty "Autobanh" podobno słuchał wówczas maniakalnie? [...]

Jak to wszystko sprawdzi się w Poznaniu? [...] O doznania muzyczne można być spokojnym - futurystyczna niegdyś muzyka Kraftwerk brzmi dziś wręcz szlachetnie i współcześnie, a krótkie i proste teksty jak nigdy pasują do czasów uproszczonych do maksimum komunikatów, jakimi porozumiewamy się przez coraz doskonalsze komputery, komórki czy tablety. No i na przełomie czerwca i lipca w Poznaniu będzie zdecydowanie cieplej, niż w chłodnej jak wyraz twarzy Ralfa Huttera londyńskiej galerii...

wybrane fragmenty pochodzą z artykułu Marcina Kostaszuka, Kraftwerk - tak będzie w Poznaniu? Nasza relacja z Londynu! "Głos Wielkopolski", 10.02.2013

Londyn żegna grupę Kraftwerk po ośmiodniowym maratonie w galerii Tate Modern. Poznań powita ich na początku lata. Podczas festiwalu Malta skondensują swój dorobek w pojedynczy, za to trójwymiarowy występ.

 [...] Przy okazji pierwszych wizyt die Mensch-Maschinen na Wyspach brytyjscy dziennikarze wyzywali Niemców od cyberparodii artystów, a w porywach porównywali nawet do nazistów. Tymczasem ich sterylna muzyka w kontekście chłodnej Sali Turbin okazała się generować emocje i skojarzenia biegunowo przeciwne tym generowanym przed czterema dekadami. Czy to melodie i brzmienie „Das Model”, czy to pocieszna (mimo nowoczesnego trójwymiaru - wszystkich zaopatrzono w okulary 3D) animowana scenka z volkswagenem garbusem przemierzającym idylliczną „Autobahn” budziły wyłącznie ciepłą tęsknotę za erą długich fal radiowych i wytartych klawiszy kalkulatorów. Sama muzyka Kraftwerk nie zestarzała się może bardziej niż powinna. Za to jej otoczka - znacznie bardziej niż realia, którym swoimi futurystycznymi wizjami Kraftwerk usiłował swego czasu umknąć.

Na sentymentach wachlarz doznań jednak się nie kończył. Naiwną asfaltowo-trawiastą sielankę „Autobahn” muzycy zderzyli z poprawionym politycznie (na początku lat 90.), lecz pierwotnie dwuznacznym światopoglądowo „Radioactivity”. Przewodzący formacji 66-letni Ralf Hütter - ostatni przedstawiciel oryginalnego składu Kraftwerk - oprócz japońskich zwrotek dopisał do litanii promieniotwórczych miast (Czernobyla, Harrisburga, Sellafield i Hiroszimy) wciąż nie do końca opanowaną Fukuszimę. W kontekst afery dopingowej Lance'a Armstronga wymownie wpisało się naiwne „Tour de France”, przeciwstawiające grzechom współczesnego kolarstwa dziewiczy entuzjazm pierwszych pokoleń sportowców i - przede wszystkim - kibiców. W ostatniej części występu muzycy odważnie skonfrontowali się ze współczesnością. Odświeżając nieco brzmienie swoich późniejszych utworów, dowodzili genetycznego pokrewieństwa z mniej i bardziej radykalnymi przejawami muzyki elektronicznej końca XX i początku XXI wieku.

[...] O zainteresowaniu londyńskimi widowiskami Kraftwerk najwięcej mówi to, że serwery Tate Modern zastrajkowały tuż po rozpoczęciu sprzedaży biletów. Przed każdym z występów wejście do galerii okupował mały tłum optymistów, łudzących się, że któryś z zaledwie 800 szczęśliwych posiadaczy wejściówek pozwoli sobie nie dotrzeć na czas po ich odbiór (o chęć odsprzedania miejsca nikt nawet nie pytał). I tutaj dobra wiadomość dla polskich fanów Kraftwerk: 28 czerwca zespół przyjedzie do Poznania na festiwal Malta, aby dać wprawdzie jeden tylko koncert, za to na terenie mieszczącej wiele tysięcy osób Starej Gazowni. O bilety powinno być więc łatwiej, nawet jeśli występem zainteresują się rodacy występujących. Tegorocznym „idiomem” Malty jest, nie inaczej, Człowiek-Maszyna. Luddystów uspokajam: mimo futurystycznych strojów, generowanych tonów i projekcji 3D w przypadku Kraftwerk akcent pada dziś zdecydowanie na człon ludzki.

wybrane fragmenty pochodzą z artykułu Mariusza Hermy Kraftwerk w kraftwerku - najważniejszy zespół w najsłynniejszej galerii, "Polityka", 16.02.2013

Inne recenzje:
The Guardian:
http://www.guardian.co.uk/music/musicblog/2013/feb/12/kraftwerk-tate-modern-five-computer-world
http://www.guardian.co.uk/music/musicblog/2013/feb/11/kraftwerk-tate-modern-man-machine
http://www.guardian.co.uk/music/2013/feb/10/kraftwerk-tate-modern-turbine-review?INTCMP=SRCH
http://www.guardian.co.uk/music/musicblog/2013/feb/10/kraftwerk-tate-modern-trans-europe-express?INTCMP=SRCH
http://www.guardian.co.uk/music/2013/feb/08/kraftwerk-tate-modern-radioactivity-review?INTCMP=SRCH
http://www.guardian.co.uk/music/2013/feb/07/kraftwerk-review
http://www.guardian.co.uk/music/musicblog/2013/feb/13/kraftwerk-tate-modern-six-techno-pop
http://www.guardian.co.uk/music/musicblog/2013/feb/14/kraftwerk-tate-modern-seven-the-mix

Financial Times:
http://www.ft.com/intl/cms/s/2/07e18f8c-75dd-11e2-b702-00144feabdc0.html#axzz2KxQ7mvYR

The Economist:
http://www.economist.com/blogs/prospero/2013/02/kraftwerk-tate-modern

Clash:
http://www.clashmusic.com/features/kraftwerk-computer-world
http://www.clashmusic.com/features/why-i-love-kraftwerk-factory-floor
http://www.clashmusic.com/features/why-i-love-kraftwerk
http://www.clashmusic.com/features/kraftwerk-autobahn

The Telegraph:
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/live-music-reviews/9864160/Kraftwerk-The-Catalogue-5-Computer-World-Tate-Modern-review.html
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/live-music-reviews/9858150/Kraftwerk-Trans-Europe-Express-Tate-Modern-review.html
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/live-music-reviews/9857167/Kraftwerk-Radio-Activity-Tate-Modern-review.html
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/live-music-reviews/9858165/Kraftwerk-The-Man-Machine-Tate-Modern-review.html
http://www.telegraph.co.uk/culture/music/live-music-reviews/9854396/Kraftwerk-Autobahn-Tate-Modern-review.html

Uncut:
http://www.uncut.co.uk/blog/uncut-editors-diary/kraftwerk-at-tate-modern-the-uncut-sessions-2013
http://www.uncut.co.uk/kraftwerk/kraftwerk-perform-autobahn-in-full-as-london-residency-begins-news
http://www.uncut.co.uk/kraftwerk/kraftwerk-album-by-album-feature

The Independent:
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/reviews/kraftwerk-show-they-still-rule-the-autobahn-on-a-magical-trip-at-tate-modern-8484265.html?origin=internalSearch
http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/reviews/simon-price-on-kraftwerk-are-we-nearly-at-the-future-yet-8488410.html?origin=internalSearch

NME:
http://www.nme.com/news/kraftwerk/68632

Music OMH:
http://www.musicomh.com/reviews/live/kraftwerk-london