
Silent Malta - kanał 1 to słuchowiska zrealizowane przez Teatr Polskiego Radia dla Programu 3.
Pierwszą odsłoną będzie retrospektywa słuchowisk w realizacji dźwiękowej Andrzeja Brzoski (wielokrotnego laureata Prix Italia oraz Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie). Wyboru dokonywaliśmy z myślą o Idiomie: oh man, oh machine / człowiek-maszyna. Nasz przegląd pokazuje, jak przeobrażała się reżyseria dźwięku od początku lat 80. do dzisiaj.
Smakosz (1978)
Satyryczne i refleksyjne spojrzenie na własne życie. Słuchowisko otrzymało wyróżnienie Prix Italia w 1978 roku.reżyseria: Maciej Zembaty, tekst: Maciej Zembaty, John Porter, występują m.in.: Krzysztof Kolberger, Barbara Krafftówna, Gustaw Lutkiewicz, Grażyna Barszczewska
czas trwania: 29 minPoczątek sezonu – Teatrzyk Zielone Oko (1980)
słuchowisko kryminalnereżyseria: Andrzej Pruski, tekst: Edward Dentinger Hoch, występują m.in.: Tomasz Zaliwski, Teresa Lipowska, Henryk Talar
czas trwania: 17 minSalto (1980)
Akcja rozgrywa się w prowincjonalnym miasteczku, sprawiającym wrażenie położonego na pograniczu jawy i snu, surrealistycznej fantazji i rzeczywistości. Pewnego dnia pojawia się w nim tajemniczy mężczyzna…reżyseria: Henryk Rozen, tekst: Tadeusz Konwicki, występują m.in.: Zbigniew Zapasiewicz, Franciszek Pieczka, Joanna Sobieska, Wiesław Drzewicz, Zofia Rysiówna, Marian Kociniak, Krystyna Tkacz
czas trwania: 56 minSchizofrenia (1987)
forma eksperymentalnaautor tekstu: Tadeusz Patulski, występują: Zdzisław Wardejn, Krzysztof Kołbasiuk, Anna Romanowska
czas trwania: 33 minZ głębokości wód (1989)
Stary Żyd Eli Szyper wiele lat po wojnie żyje ze świadomością, że jego świat dawno już odszedł, że nie ma już miejsc, w których niegdyś bywał i żył. Nie wierzy w młode pokolenie. Decyduje się jednak na poszukiwanie rodziny żydowskiej Osadów, a wśród niej Romana, który kiedyś w czasie wojny uratował mu życie. Słuchowisko nagrodzone Prix Italia w 1989 roku.reżyseria: Henryk Rozen, tekst: Andrzej Mularczyk, występują m.in.: Wiesław Drzewicz, Artur Barciś, Anna Zagórska
Andy (2013)
Zapis szaleństwa, w jakie popada młody realizator dźwięku, Andrzej, który przestaje odróżniać oryginał od kopii – rzeczywistość od fikcji seriali i słuchowisk. Autor scenariusza korzysta z rozmaitych gatunków: przypowieści filozoficznej, kryminału, powieści obyczajowej. Słuchowisko jest również inteligentną krytyką współczesnych mediów, które uwodzą odbiorcę, zatapiając go w nierzeczywistości, która przecież rzeczywistość chce imitować, a nawet więcej, chce nią być.reżyseria, tekst: Krzysztof Czeczot, muzyka: Adam Walicki, występują m.in.: Adam Woronowicz, Magdalena Cielecka, Grażyna Barszczewska, Zbigniew Konopka, Grzegorz Kwiecień
Drugą odsłoną Silent Malta 2013 jest MPO – Miejska Powieść Odcinkowa – projekt Nowego Teatru Krzysztofa Warlikowskiego, zrealizowany wspólnie z Programem 3 Polskiego Radia. Oryginalnie MPO było 10-odcinkową powieścią. Na Malta Festival Poznań przygotowaliśmy minipowieść, składającą się z 5 odcinków – z których każdy napisany został przez innego autora, w nawiązaniu do konkretnego miasta. Pisarze przekazywali sobie kolejne odcinki i w oparciu o nie pisali własne. Jest to forma miejskiej zabawy literackiej, której w wersji oryginalnej towarzyszył rozdawany w wybranych miastach komiks. Pierwszy i ostatni odcinek stworzyli prozaicy: Sylwia Chutnik i Bartosz Żurawiecki (klamrę stanowią Warszawa i Poznań, skąd pochodzą autorzy). Za środkowe odcinki odpowiadają dramatopisarze, próbujący swoich sił w prozie: Tomasz Man, Małgorzata Sikorska-Miszczuk oraz Krzysztof Bizio (Wrocław, Warszawa, Szczecin). Autorem pomysłu jest dramaturg Nowego Teatru – Piotr Gruszczyński; za realizację odpowiadają Barbara Marcinik i Andrzej Brzoska. Wydawcą jest Wojciech Dorosz. Występują aktorzy Nowego Teatru.
Trzecia odsłona Silent Malta 2013 jest prezentacją jednej z „Trójkowych” realizacji powieści w wydaniu dźwiękowym. To współczesna gra z konwencją westernu, jaką jest powieść Bracia Sisters Patricka deWitta. Wystąpili bracia Paweł i Rafał Królikowscy. Od Nicka deWitta – brata autora – otrzymaliśmy pozwolenie na wykorzystanie jego muzyki.Barbara Marcinik, Polskie Radio Program 3
Wyznaję zasadę, że muzyki powinno się przede wszystkim słuchać, za to mówić o niej - jak najmniej. To dlatego, że dobra muzyka broni się sama, a muzyka genialna wręcz nie pozwala ubrać się w słowa.
Z dźwiękami jest trochę tak jak ze sztuczkami iluzjonistów: robią na nas wrażenie, choć nie do końca wiemy, na czym właściwie to wszystko polega. Ale to chyba najlepszy dowód na to, że czasem lepiej żyć w nieświadomości.Człowiek - maszyna: wydawałoby się, że takie zestawienie oznacza walkę, konflikt. Muzyka, której posłuchacie Państwo w ramach kanału 2. Silent Malta udowadnia jednak, że wcale nie musi tak być. Nawet
przywołujące na myśl surową technikę brzmienie niektórych utworów Kraftwerk czy Atoms For Peace jest przecież dziełem człowieka. To ludzie tworzą maszyny i to oni decydują, w jaki sposób będą z nich korzystać. Perkusja, laptop, próbki dźwięków nagrane w starej fabryce - to wszystko może posłużyć do stworzenia industrialnego brzmienia Nine Inch Nails, ale ten sam zestaw pozwala na zbudowanie urokliwych utworów
w stylu marzycieli z grupy Efterklang. Melancholijnych piosenek The National i niepokojących, tajemniczych kompozycji Portishead. Tylko od artysty zależy, którą ze swoich twarzy woli pokazać.Anna Nowaczyk - dziennikarka muzyczna