Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

24/06 - 20/07/2013

Galeria
  • Utwory Petera Ablingera przybierają najczęściej formę instalacji muzycznych. Projekt Deus Cantando zrodził się z chęci przeniesienia nagrań dowolnego dźwięku – muzyki, hałasów, ludzkiej mowy – na instrumenty akustyczne. „Okazało się wtedy, że nie ma automatu, który odpowiadałby naszym potrzebom. Musiałem więc stworzyć własny” – mówi Winfried Ritsch, konstruktor i współtwórca projektu. Praca nad tym skomplikowanym mechanizmem trwała wiele lat. Tak powstał fortepian przemawiający ludzkim głosem. Dzięki jego funkcjom mowa zostaje przefiltrowana przez specyficzną anatomię i fizjologię fortepianu, tworząc mgliste echa domagające się dopełnienia przez widza, który dopisuje im kontekst. Fortepian stanowi zatem jedynie ramę, w której ujawnia się indywidualna perspektywa słuchającego. Tytuł projektu pochodzi od utworu Petera Ablingera prezentowanego na fortepianie w ramach Malta Festival Poznań.

  • PETER ABLINGER jest kompozytorem, którego interesuje przede wszystkim sytuacja widza-słuchacza, relacja między zmysłem słuchu a wzroku, kontekst, w jakim rodzi się dźwięk. Jak mówi: „Słuchanie nie jest pasywne, wiąże się ono z aktywnością mojego mózgu i intencjonalnością. (…) słuch często przedstawiany jest jako zmysł bierny – nie możemy go wyłączyć, decydować, kiedy słuchamy, a kiedy nie. Wręcz przeciwnie, wydaje mi się, że słuch jest skrajnie aktywny, przez ponad dziewięćdziesiąt procent dnia zajmuje się przede wszystkim odfiltrowywaniem dźwięków, czego przykładem jest choćby umiejętność rozpoznawania mowy z hałasu otoczenia”. Peter Ablinger studiował kompozycję w klasie fortepianu jazzowego w Musikhochschule w Graz, a później w Wiedniu pod opieką Gösta Neuwirtha i Romana Haubenstocka-Ramatiego. W 1982 roku przeniósł się do Berlina, gdzie uczył w Musikschule Berlin-Kreuzberg, organizując liczne koncerty i festiwale, m.in. Klangwerkstatt. Od 1993 roku wykłada na Uniwersytecie w Graz, prowadzi zespoły Insel Musik Ensemble, Klangforum Wien i United Berlin. Z kompozycjami na urządzenia elektroniczne eksperymentuje od lat 90.