Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

24/06 - 20/07/2013

Galeria
  • W filmie Crash reżyser ukazuje trójkę bohaterów, których łączy perwersyjna fascynacja wypadkami samochodowymi. Chcą je oglądać, rekonstruować i brać w nich udział. Obsesyjne pragnienie kontaktu z fizycznością maszyny i jej śmiercionośnym charakterem staje się niemożliwą do opanowania obsesją. Oko kamery rejestruje ludzkie ciała pozbawione emocji, które rozpala dopiero kontakt z maszyną; jej silnik, tapicerka i płyny są dla bohaterów bardziej zmysłowe niż żywi partnerzy. Maszyna ingeruje w intymność ludzkiego ciała. W seksualnym transie, w jaki wpadają bohaterowie, Cronenberg dostrzega syndrom wewnętrznej pustki, określającej człowieka ery zaawansowanej technologii i globalnej urbanizacji. Ich życie warunkowane jest przez ryzyko – balansowanie na granicy życia i śmierci, piękna i zniszczenia, człowieka i maszyny. David Cronenberg otrzymał za Crash Nagrodę Specjalną Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes w 1996 roku. Film wchodził na ekrany w aurze skandalu obyczajowego i spotkał się ze skrajnie rozbieżnymi reakcjami widzów i krytyków.

  • DAVID CRONENBERG jest kanadyjskim reżyserem i scenarzystą, jednym z najbardziej kontrowersyjnych twórców współczesnego kina. Zaczynał w latach 60., kręcąc niezależne filmy krótkometrażowe z gatunku science fiction i body horror, które podejmowały temat ludzkiego lęku przed cielesną transformacją. W jego filmach psychologia powiązana jest ściśle z fizycznością: postaci bardzo często ulegają mutacjom, przemianom, a ich rzeczywistość jest nieostra – to, co wydaje się realnym światem, w płynny sposób przechodzi w sen, halucynację. Reżyser wśród autorów, którymi się inspiruje, wymienia m.in. Williama S. Burroughsa i właśnie adaptacja jego powieści Nagi lunch (1991), uważanej za niemożliwą do ekranizacji, przeszła do historii kina, jako jeden z najbardziej odważnych i obrazoburczych, ale i najwybitniejszych filmów Cronenberga.