Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Dalesze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Dowiedz się więcej o naszej polityce prywatności

x

24/06 - 20/07/2013

fot. Xavier Voirol
Galeriafot. Xavier Voirol
  • Projekt Cycloïd-E to spektakularna rzeźba dźwiękowa – wahadło o średnicy 10 metrów, zadziwiające nie tylko rozmiarami, ale też płynnością ruchu, dźwiękiem, wyrafinowaniem i elegancją. Metaliczne tuby wyposażone w instrumenty rezonują w zależności od rotacji. Cycloïd-E tworzy w ten sposób kinetyczną i polifoniczną całość, nawiązującą do szerszej refleksji na temat „harmonii sfer”. Artyści przywołują na przykład Pitagorasa, który twierdził, że świat został stworzony z chaosu przez dźwięk i harmonię, a więc zgodnie z zasadami muzycznych proporcji. Odległości między planetami miały odpowiadać interwałom muzycznym. Według Pitagorasa planety znajdowały się w harmonijnym ruchu i wytwarzały muzykę niesłyszalną dla nas z powodu wzniosłości jej dźwięków i niedostosowania do nich naszych uszu. Niemal 1000 lat później, w 1619 roku, astronom Johannes Kepler w dziele Harmonia świata również usiłował wyjaśnić proporcje świata w kategoriach muzycznych. Odwołując się do pitagorejskiej muzyki sfer, twierdził, że każda planeta wydaje dźwięk, którego wysokość uzależniona jest od szybkości jej ruchu po orbicie. Zarówno w opisie Pitagorasa, jak i Keplera struktura kosmosu sprowadzona została do struktury dzieła muzycznego. Te dwa przykłady pokazują, że namysł nad relacją między ruchem a dźwiękiem, który interesuje braci Décosterd, był kiedyś częścią szerszej refleksji na temat harmonii świata. 

  • Bracia ANDRÉ i MICHEL DÉCOSTERD, czyli COD.ACT, działają na styku sztuki i nauki. André Décosterd jest muzykiem i kompozytorem. Uzyskał dyplom Szkoły Jazzu i Muzyki Aktualnej (Ejma) w Lozannie i specjalizuje się w programowaniu komputerowych aplikacji muzycznych. Interesują go współczesne systemy kompozycyjne, szczególnie kompozycja logarytmiczna. Michel Décosterd jest architektem. Uzyskał dyplom z architektury na Politechnice w Bienne. W latach 1994–1996 pracował jako architekt w Berlinie i Weimarze. W roku 1997 bracia powołali do życia COD.ACT, w ramach którego tworzą instalacje i performanse będące harmonijnymi kompozycjami ruchowo-dźwiękowymi, inspirowanymi obserwacją zjawisk fizycznych i chemicznych oraz refleksją nad możliwymi interakcjami między dźwiękiem, maszyną i człowiekiem.